Recension av boken Skillnadens skörd – Mat från trädgården året om

Boken ‘Skillnadens skörd – Mat från trädgården året om’ är inte en renodlad (!) kokbok så som exempelvis ‘Rutiga kokboken’ som värmer bokhyllan i de flestas hem. Denna kokboken är även en inspirationskälla till att börja odla eller att utöka sin odling av grönsaker. Det finns, uppenbarligen, fler sätt att tillaga bönor än att koka dem.

Inledning
Sara Bäckmo’s första bok kom 2016 och heter Skillnadens trädgård – Ett ekologiskt trädgårdsskafferi . Uppföljaren som heter Skillnadens skörd – Mat från trädgården året om (2017) är en efterlängtad uppföljare. I år är första året jag har en stor köksträdgård och jag håller på att fylla den till bristningsgränsen. Jag sår varje vecka, vilket är en stor skillnad då jag tidigare aldrig sått någonting i juli. I år kommer jag kommer att fortsätta året ut, allt tack vara Sara.

Sara har inspirerat mig till att odla flera nya grönsaker som jag aldrig haft en tanke på att köpa i butik och även mängden av plantor har eskalerat. Jag odlar även några grönsaker som inte går att hitta i en vanlig matbutik. Tomatodling har ökat från 15 till 52 plantor och broccoliodlingen från 3 till 35 plantor och så vidare. Nu när grönsakerna börjar att bli skördbara behöver jag en plan för vad jag kan göra med allt. Mest nyfiken är jag på pak choi och bindsallaten ‘littel gem’! Nu kommer Saras nya bok väl till pass.

Den efterlängtade uppföljaren – sequel och midquel
Placerad i en sliten gammal ful vinröd skinnfåtölj med en stor kopp te och en katt i knät är jag redo att börja läsa Skillnadens skörd. Jag är inte van att läsa i digital form för nöjes skull så först är det lite motigt men desto mer jag läser desto mer försjunken blir jag i boken. Teet kallnade och katten tröttnade på att inte få uppmärksamhet.

Den som är en trogen läsare av Skillnadens trädgård känner sig väl bekant med layouten som är väl förankrad i den tidigare boken. Färgsättning är gjord med stor omsorg vilket ger boken ett varmt och angenämt intryck. Receptsamlingen lättas upp av den löpande texten som binder ihop boken genom en berättande framställning.

Fotografierna av fotografen Maria Fors Östberg skapar en härlig blandning av grönsaker och familjelivet. Hela familjen är med på ett eller annat sätt i odlandet vilket jag tycker är ett viktigt budskap att få fram. Kunskap som förmedlas mellan generationer är väldigt vackert.

Med min lilla erfarenhet i köket skulle jag vilja säga att recepten är enkla men för att inte trampa någon på tårna väljer jag hellre att skriva att recepten är skrivna på ett enkelt sätt. Om du har vissa basvaror i kyl och skafferiet och grönsaker i köksträdgården är det bara att sätta igång att laga mat efter recepten. Du behöver inte ha specialprodukter eller specialmaskiner.

Bokens kapitelindelning kan bli ett nytt tankesätt för den som handlar de flesta grönsakerna i butik där allting alltid finns att tillgå fast att det inte är säsong för just den grönsaken.

Recepten
I begynnelsen av min matlagningsera (läs: flyttade hemifrån) lagade jag endast sådant som jag var uppväxt med eller så följde jag recept till punkt och prickar. Sen stormade en man in i mitt liv med kockutbildning som går på känsla vid matlagningen vilket har rubbat mina cirklar. Saras recept kan man följa till punkt och prickar men det går även att freestyla och byta ut grönsaker i recepten till det som är i säsong just nu.

18_MG_5102-Redigera

Mycket vill ha mer
Några kommer att tänka ”jag trodde det skulle vara mer”. Hade boken blivit bättre med 15 recept på bondbönor eller 10 recept på gratänger? Nej, jag hade iallafall inte gillat det utan tyckt att det blivit repetitivt (säg det 10 gånger fort). Om man tänker så om Skillnadens skörd så tror jag att man har missat poängen, vars syfte jag tolkar som att förmedlar ett tankesätt och ett levnadssätt istället för löpmeter med bara recept.

Jag efterfrågar inte kvantitet av recept när jag läser en kokbok utan jag letar efter inspiration och det är just det Sara skildrar så bra i Skillnadens skörd. Oavsett vad man är ute efter för någon typ av kokbok rekommendera jag Skillnadens skörd, för annars går du miste om ett guldkorn.

21_MG_5760

Bokköp
Till den 15 augusti (2017) har bokus.com en kampanj med rabattkoden skörd som du anger i kassan om du vill köpa den lite billigare. Om du inte vill köpa så låna den på biblioteket. Men för all del så läs den. För den är läsvärd.

När jag väl köpt Skillnadens skörd kommer den nog att hamna på ett ställe i huset där jag passerar flera gånger om dagen precis som med boken Skillnadens trädgård. I förbifarten, när tid finns, så läser jag några rader eller något stycke där jag slutade sist. Alltid får man något med sig; inspiration eller ett tips om att det inte är försent att så broccoli i juli. Precis så tror jag det kommer att bli med Skillnadens skörd när det är dags att planera veckans meny.

Och så blir jag alltid lika glad när jag ser Saras signatur i Skillnadens trädgård som jag fick på en föreläsning i Halmstad.

20161023_205729.png
Tack för att du läser Annica! Sara

 

Annica – som redan väntar på Saras tredje bok om vintersådd

 

Kommentera

