Jag fick ett infall eller två

När jag får ett infall vill jag skrida till verket omgående. Om det finns hinder på vägen mot mitt mål har jag en väldigt stark drivkraft. Det är fantastiskt vad motiverad blir av nya projekt när disken står och skriker efter en i köket och tvätten på tvättstället vill bli vikt.

Av någon outgrundlig anledning har jag alltid varit av åsikten att Falu rödfärg är en tråkig färg utan att ha några som helst belägg för det. Dock är våra uthus målade i slamfärg så det var bara att bita i det sura äpplet och köpa en 10-liters hink. Ska vi måla med slamfärg så skulle det vara äkta Falu rödfärg. Till saken hör att våra uthus var nog inte var målade med äkta Falu rödfärg då de hade en blånad som dålig röd slamfärg skiftar till när den är gammal. När vi började kladda på färgen och blev jag helt såld! Vilken färg! Så smidig, så vacker! Färgen är matt men det finns något lyster i den som är svår att förklara. När kvällssolen lyser på uthusen så bara strålar det. När jag suttit själv på trappan på kvällen har jag tänkt på den där färgburken och på pallkragarna framför entrén. Kanske man skulle göra något?

Här är jordgubbslandet… Många plantor dog i vintras så att kalla det för ”land” är kanske en överdrift. Ogräset och kragarnas slitna intryck har stört mig länge men jag har inte tagit mig för att göra något då den nya köksträdgården är så mycket roligare att jobba med.

Jordgubbslandet var min första köksträdgård men när det nya stod klart blev det trädgårdens skamfläck. Men nu öppnade sig ett tillfälle att ställa allt till rätta och jag fick ett infall att ta tag i det!

Där låg en rishög på markstenen som skulle eldas upp eller köras till tippen. Den hade legat där ett tag. Efter att ha läst ett blogginlägg om kallbänkar för sen höstskörd och tidig vårskörd där man lagt grovt material i botten blev plötsligt riset en resurs. Jag hade en plan! Det var bara att säga igång. Men för att göra A ”måste” jag göra B och C först så som att rensa ogräs, måla och flytta smultronen.

Slutresultatet blev jättebra!

Tanken är att även jordgubbsplantorna ska flyttas då detta ska bli mina kallbänkar för höst- och vårsådd och därefter ska det kanske vara potatis här 2018.

Infall 2: Skriva en recension
I dagarna fick jag reda på att jag får skriva en recension av Sara Bäckmo’s nya bok Skillnadens skörd  Mat från trädgården året om. Wow! Vilken möjlighet! Men när jag fick materialet från Sara fick jag nästa lite ångest. Recensioner var sådant jag hatade att skriva i skolan, mest på grund av att jag inte läst boken, men ändå! Nu ger jag mig frivilligt på att skriva en recension. Det kallar jag personlig utveckling!

Fakta, bakgrund, referat, analys, referenser och omdöme.

Annica

Kommentera

