Konsten att äta rädisor

Rädisor; lyxgrönsaken alla tycks gilla… förutom jag då. Jag vill verkligen gilla de då det är så lätt att odla och det finns så många olika sorter att testa men det tar verkligen emot. Just nu odlar jag rädisor till min man medan jag och sonen har samma inställning; ”det går inte att äta” men jag har en plan.

När jag var på Kreta försökte jag att lära mig att äta svarta oliver. Det var inte gott men jag tvingade i mig 15 stycken och jag tyckte fortfarande att det smackar illa. Då sa en vis man (min man) till mig att man måste äta minst 15 oliver innan man vet om man gillar oliver eller inte. Med det resonemanget ”vet jag inte” om jag gillar oliver eller inte för det blev inte fler än 5 stycken den där resan.

Till min mans stora förtret dricker jag varken rött vin eller kaffe. Kanske är det samma sak där som med oliverna? Drick 5 glas/koppar innan du vet om du gillar det eller ej. Jag har kommit så pass långt i min personliga utveckling att jag dricker mousserande vitt vin och rosé men kraftiga röda viner ställer jag mig skeptisk till. Att börja dricka kaffe känns helt onödigt då jag inte känner något behov av koffein och jag tycker ju inte att det är gott heller. Skulle jag någon gång känna ett behov av koffein finns det piller.

Tillbaka till de där rädisorna… Jag sitter på trappen med en halväten rädisa i handen och upprepar mantrat ”ät 15 stycken innan du vet om du gillar det”. 15 rädisor på rad är kanske att ta i för en ovan men 15 stycken utslaget på 3 veckor kanske kan gå.

rädisa

Just nu känner jag mig sugen på en svart oliv.

Har ni något tips på goda lättätna sorter av rädisor är jag öppen för förslag.

Annica – min man påstår att det var 3 oliver

Kommentera

