Att så i juni månad

Efter de hektiska vårmånaderna mars, april och maj med sådder och markbearbetning lutar många odlare sig tillbaka och inväntar skörden i juli, augusti och september. Och nog är det skörden vi odlare är ute efter men hade det inte varit roligare att skörda under hela hösten och vintern?

När många odlare packar undan fröpåsarna är vi några som gräver djupare i våra lådor eller köper hem nytt för att se vad som är lämpligt att så i juni för att få skörd under hösten och vintern.

I år är första året som jag har en stor köksträdgård som jag tänker skörda och så nytt under hela året. Det kommer bli en rolig och nyttig utmaning. Tidigare har jag haft några pallkragar som jag fyllt med potatis, jordgubbar, smultron, sockerärter, rädisor och rödbetor som många andra. Då har odlingslådorna varit fulla under en länge tid och det har inte funnit en tanke på att så nytt för att det inte finns någon plats där och då. Men när potatisen var skördad gapade 4 dubbla pallkragar tomma. Eftersom jag inte hade försått något hade jag inget att sätta ut på den lediga platsen och fröpåsarna var redan undanstoppade. Det fanns ett motstånd till att plocka fram påsarna igen då latmasken hade letat sig fram. I min nya stora köksträdgård har jag svårt att fylla upp ytorna så jag kommer att fortsätta att så lite och ofta resten av året. Det där med lite är svårt då det är så roligt att så. Målet är att så 2-4 gånger i månaden under hela 2017. Det är min gröna utmaning under 2017.

Redan nu ser jag att det finns hål i odlingslådan där jag sått vintermorot för att några fröna i rad inte har grott. Vintermorötterna är sådda med 5 cm avstånd så helt plötsligt är där 15-25 cm som stor ytor som gapar tomma. Varför inte fylla upp detta med bindsallat ‘Little gem’ som blir klar innan morotsblasten blir för stor istället för att det står tomt? Hade jag inte sått något nu i juni hade det skavt i ögat varje gång jag gått förbi odlingslådan då det är en potentiell odlingsyta som inte nyttjas. Om det så bara får plats 2-3 plantor av sallat så är det i alla fall 2-3 plantor och 2-3 plantor är mat det med.

Det man får hålla koll på när man fyller ut luckor med nya plantor eller frön att inte gå från sin växtföljd. Jag sår broccoli i juni men inte fler plantor än det får plats i de ursprungliga odlingslådorna för kål alternativt äter jag upp de späda bladen som ”micro leaf”.

Nedan finns en lista på vad jag sår i juni zon 1.

Förså för utplantering:
Sallat
Broccoli
Bondbönor
Sommarblommor
Persilja
Squash
Majs
Mangold
Rödbeta
Gurka*
Nyzeeländsk spenat
Trädgårdsportlak

Direkt på friland:
Märgärter (gröna ärter)2q1qqqqqqqq
Sockerärter
Sommarmorot
Persilja
Sommarblommor

*Ej sått någon gurka i år.

20170612_184248
Då det blåste väldigt mycket igår så placerade jag mig i det lilla skjulet.

Vad sår du i juni?

Annica

 

Kommentera

