Gör eget biokol

Det trendigaste inom växtodling just nu är biokol och givetvis måste jag hoppa på den trenden. Det finns dock ingen anledning att köpa biokol om du eldar med ved för då kan du göra det själv.

Biokol är kol som är laddat med näring. Kolet i sig innehåller ingen näring och mikroberna som sitter på dess yta skulle dra åt sig näringen i jorden som en svamp om den var oladdad. Det är inte direkt den effekten man som odlare är ute efter men den egenskapen vi ska dra nytta av. 

Det finns så många bra bloggare som skriver om biokolets historia och dess egenskaper så det lämnar jag till dem. Istället skriver jag hur jag gör mitt egna biokol.

Annilunds biokol

Jag gör mitt egna biokol genom att berätta för min man att jag ska göra eget biokol. Så när min man har tömt kaminen på aska och kolrester silar min man det genom ett durkslag för att få bort askan. Därefter lägger min man kolbitar i en plastburk. Här stiger jag in och gör den rituella kvällstömningen av lakvatten från bokashihinken och häller det över kolbitarna så att det fräser. Ja, det går inte att sticka under stolen med att det är min man som gör smutsjobbet men det gör han så gärna (eller?).

Eftersom jag komposterar med Bokashi laddar jag kolet med dess lakvatten men man kan även använda andra näringslösningar exempelvis nässelvatten. Sedan får det gotta till sig i två veckor i burken. Under denna tiden fyller jag på med lakvatten om det är torrt i burken. Kol kan nämligen dra åt sig vätska fem gånger sin egen vikt.

Lakvatten från bokashi har inte den mest angenäma doften så min man satt på locket men gjorde hål i locket eftersom lakvattnet kan få för sig att jäsa. En sprängd burk med kolbitar och lakvatten är inget jag strävar efter.

Man kan även bottna sin bokashihink och varva det mellan lagren av avfall men vad jag har förstått är detta bättre att göra i hinkar som inte töms på lakvatten.

Har ni testat på biokol? Gör ni också eget får ni gärna berätta hur.

Annica 

10 reaktioner på ”Gör eget biokol

    1. Jag har läst om allt från 1-4 kg per m2. I mitt fall har jag endast uppmärksammat att jag inte behövt vattna lika mycket då kolet kan dra åt sig vätska upp till 5 ggr sin egen vikt. Tanken är att kolet ska släppa ifrån sig näringen långsamt och med tanke på att jag täckodlar så har jag inte kunnat utröna vilket som gör vad. Kolet i mitt fall bidrar även till en mer lucker jord som ex lecakulor gör.

      Gilla

  1. Jag använder mig av kontikimodellen fast i form av ett hål i marken. Den ger större mängder snabbt och råvaran kan vara relativt fuktig, t ex större grenar från trädgården.
    Hittills har jag antingen lagt det direkt i en klassisk kompost eller laddat det med mask-te.
    Min förhoppning är att i år komma igång med hydroponisk odling där biokolet får vara odlingssubstratet.

    Liked by 1 person

  2. Hej! jag är också nyfiken på att prova. Har läst om de som stoppar material de vill ha förkolat i en gammal kastrull med lock på som de sen sätter in nära brasan. Om man inte vill sila då…

    Gilla

Kommentera

