Annilund har blivit med Bokashi

Jag har en sak att berätta… Vi har blivit med Bokashi! Nej, det är ingen Pokemon…

pikashu

Under några månaders tid har en tanke växt fram och den återkommer envist precis som kirskål. Tanken som håller sig fast är hur ska jag ska blir självförsörjande på jord, då det är ett självklart steg i strävan efter ett hållbart odlande. Om man vill odla hållbart är jord på påse inget alternativ då de består till stor del av torv, vilket är en ändligt naturresurs. Hur ska jag gå tillväga då? Jag har en traditionell kompost och jag gräver redan ner grönmassa från trädgården i pallkragarna. Men jag behöver mycket jord och det snabbt! Då halkade jag in på Bokashi via det klassiska bananskal.

Seg start
Eftersom ett startset på 2 bokashihinkar och 1 kg bokahiströ ligger på dryga tusenlappen (inkl. frakt) har det inte varit prioriterat i de senaste månadernas budgetförhandlingar. Med anledning av att inköpet ej antagits i budgeten har det fluktuerat idéer på egentillverkade hinkar för att nå dit jag vill men inte heller det har blivit av. Jag skyller på vädret och att jag måste i vilket fall som beställa bokashiströet för att kunna börja… Man kan alltid skylla på vädret.

I den dagliga genomgången av annonser på blocket fick jag ett infall att söka på Bokashi och fick en träff i närheten. (Jaja, 4 mils omväg från helgens planerade utflykt men ändå). Så istället för en hårt förvärvad tusenlapp betalade jag ”bara” 500 kr + drivmedel (och slitage på bilen som min far ofta påpekade under min uppväxt) för ett startset. Med andra ord ska man inte stressa fram en förändring utan låta lobbyverksamheten ha sin gilla gång. Jag fick som jag ville men det tog några extra månader men med en mindre belastning på budgeten gick förslaget igenom.

20161011_171544.jpg

Vad är då Bokashi?
Nej, det är inte en Pokemon som man kan hitta i folks hem! Det är en form av inomhuskompostering med hjälp av mikroorganimser och genom fermentering. Låter det krångligt? Låter du bara mikroorganismerna och fermentering sköta jobbet så är det superlätt. Det enda du behöver göra är att mata hinken med matavfallet och bokashiströ och sedan stänga locket. Som en bonus bildas näringsrikt lakvatten man tömmer via hinkens kran.

När hinken är full låter man den stå och gotta till sig i två veckor i rumstemperatur.  Därefter kan man gräva ner det i trädgårdslandet eller en pallkrage. När avfallet kommer i kontakt med jorden bryts det ner till jord på 2 veckor!

Varför krångla med Bokashi när man kan ha en traditionell kompost?
När avfallet bryts ner genom fermentering så tas alla näringsämne tillvara samt att mikroorganismerna bidrar till en bättre jord. I en traditionell kompost frigörs kol (C) som bildar koldioxid (CO2) och metangas (CO4). Som många vet är koldioxid och metangas växthusgaser, vilket bidrar till den globala uppvärmningen. Med bokashi stannar kolet kvar i jorden. Pling! Ytterligare några poäng för ett hållbart odlade!

Det är även mer jobb med en traditionell kompost då den ”måste” luftas/vändas 1-2 ggr per år och det tar mellan 1 till 2 år för avfallet att bli jord. Då har kolet flögit långt iväg och delar av näringsämnena har urlakats. Jag kan villigt erkänna att den kärleken har inte min nuvarande kompost fått.

Då fermentering sker under syrefattiga förhållanden ska hinken öppnas så få gånger som möjligt. Så rent praktiskt har vi en vanligt 5 liters hink i vaskskåpet som fylls på under dagen. Vid dagens slut töms innehållet i bokashihinken tillsammans med bokashiströ.

Annica – som har skrivit bokashi, inklusive i denna meningen 12 gånger.

Kommentera

