Vattenkanna eller vattenslang med vattenmätare?

Jag har en romantiserad bild där jag går runt i köksträdgården i tofflor, hängslebyxor, en rödrutig skjorta med en stråhatt på huvudet och vattnar planta för planta med en vattenkanna i zink. Välkommen tillbaka till verkligheten Annica…

Som nybliven tvåbarnsförälder är min verklighet snarare en stressig kvällsrond i trädgården, då familjelivet (och sömn) givetvis är högre prioriterat. Utöver detta ska det sociala nätverket stimuleras samt hushållet skötas, dock hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete. Men ibland får jag loss lite tid att göra ett större ingrepp i trädgården, oftast i form av akuta lösningar för åtgärder som skulle ha gjorts för länge sen, men ändå.

watering-can-757416_960_720

Fast att trädgårdsarbete i år lämnar mycket att önska är det lilla jag hinner med som att sätta ett batteri på laddning. Sakta men säkert höjs mina oxytocinnivåerna och efter detta är jag en bättre maka och mamma. Modernt uttryckt kallas detta egentid.

När jag väl strosar (eller stressar) i trädgården består min utstyrsel av sandaler, noppriga mjukisbyxor, linne och en keps. Fler som känner igen sig? Lägg sedan till suck och stön när jag släpar runt på en 40 meter lång slang som fastnar överallt eller slår knut på sig själv. På slangeländet har jag ett billigt munstycke som jag impulsköpte i en svag tidpunkt. Dock har den 8 st olika typer strålar, varar 3 st är funktionsdugliga i trädgården. Lagen om alltings jävlighet eller inneboende ondska och så vidare…

Vattenkanna eller vattenslang?
I mitt tycke är vattenkannan överlägsen vattenslangen, då man vet på ett ungefär hur mycket vatten varje planta får. Det går dock inte att komma från att det är tungt att bära runt på en vattenkanna, så jag tar oftast till vattenslangen. Enda undantaget är när jag vattnar ut med nässelvatten, som jag späder i vattenkannan.

När jag vattnar med vattenkannan får plantorna en riktigt rotblöta, medans när jag vattnar med vattenslang höftar jag lite och är mer otålig att bli klar med vattningen. Det har dock blivit bättre sen jag hittade spärren på munstycket…

Lat och bekväm som jag är så har jag googlat runt på lösningar. Mer permanenta lösningar i form att droppbevattning eller vattenspridare är inte aktuellt i nuläget. Det hade dock varit en dröm med automatisk soldriven bevattning. För att lösa mitt ”problem” med en kvickfix har jag hittat en vattenmätare man sätter på vattenslangen. Det får bli till nästa säsong.

Berätta gärna vad ni har för typ av bevattning. Har ni testat en vattenmätare på vattenslangen?

Annica  – tillbaka till dagdrömmen

En reaktion på ”Vattenkanna eller vattenslang med vattenmätare?

  1. Denna sommar har det behövts vattnats till förbannelse ! Ursäkta Svenskan 😀 Men jag är sååå trött på att vattna vareviga dag ! Här fick vi börja redan i våras då det redan då var varmt och torrt ..Puh ! Har kannor, vattenslang med duschmunstycke och växlar med att byta till spridaren som ofta används i perennlandet förutom då när pionerna blommar då blir det slangen eller kanna..Här skulle jag aldrig orka gå överallt med kanna det skulle inte min nacke orka med 😦 Men nog vattnar jag slut på 5 st regntunnor a 200 liter vardera med kannan.. och det går fortare än vad man tror… i den 1 år gamla häcken investerade vi i en droppslang och den lever ju efter ett år så det var klokt !
    Noppiga mjukisbyxor och gamla tröjor är det nya svarta, visste du inte det ! 😀
    Kram och Trevlig helg !
    Elisabeth

    Gilla

Kommentera

